قالیشویی بانو

ساخت وبلاگ

شستشوی پرده در منزل

پرده یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی است که زیبایی خاصی به فضای منزل می‌بخشد. پرده‌ها در انواع مختلف برای فضاهای مختلف نظیر پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب استفاده می‌شوند تا علاوه بر تنظیم نور و دیده نشدن فضای داخل فضا را دلنشین‌تر کنند. اما طبیعی است که پس از گذشت مدتی پرده‌ها کثیف می‌شوند. برای شستشوی پرده در منزل باید نکاتی را در نظر گرفت تا آسیبی به پارچه آن نرسد و پرده بافت و فرم خود را از دست ندهد.

شستشوی منظم پرده‌ها در فواصل زمانی کم کمک می‌کند رنگ پرده کدر نشود و کیفیت پرده حفظ شود. به ویژه در شهرهای بزرگ با هوای آلوده پرده‌ها زودتر کثیف می‌شوند و اگر به موقع شسته نشوند پارچه پرده کدر می‌شود. از سوی دیگر برای افرادی که به گرد و غبار آلرژی دارند شستشوی پرده‌ها اهمیت زیادی دارد تا از بروز حساسیت در آنها جلوگیری کند.

برای شستشوی پرده در منزل باید به جنس آن توجه شود. اگر پرده‌های منزل شما از جنس ساتن، ابریشم و مخمل است و یا مدل خاصی دارد بهتر است شستشوی آن را به خدمات پرده‌شویی بسپارید. اما اگر خواستید پرده‌ها را در منزل بشویید روش‌هایی که در ادامه می‌آید را به کار ببرید.

شستشوی پرده‌های توری

برای شست‌وشوی پرده‌های توری ابتدا آنها را با آب سرد بشویید تا گرد و غبار و دوده‌ها از پرده خارج شود. سپس مجددا پرده‌ها را با پودر لباس‌شویی بشویید. انتخاب درست مواد شوینده مناسب برای شستشوی پرده علاوه بر تمیزی باعث بیشتر شدن عمر پرده خواهد شد.

برای سفید شدن پرده‌های توری از سفیدکننده استفاده نکنید بلکه مقداری جوش شیرین به میزان پودر شستشو اضافه کنید. برای تمیز شدن پرده، بهتر است پس از آنکه گرد و غبار آن را با آب سرد شستید پرده را چند ساعت با پودر لباس‌شویی خیس کنید و سپس بشویید. با این کار تمام آلودگی‌ها و لکه‌های روی پرده از بین خواهد رفت.

اگر پرده توری شما ظریف و نازک است و جنس حساسی نظیر ابریشم دارد بهتر است آن را با دست و با شوینده مناسب بشویید ولی اگر پرده از جنس پلی‌استر باشد می‌توان آن را به راحتی با ماشین لباس‌شویی شست.

بعضی پرده‌های توری دارای آستر هستند. شستشوی این پرده‌ها را به خدمات پرده‌شویی بسپارید تا آسیبی به آن وارد نشود.

شستشوی پرده‌های پارچه‌ای

پرده‌های پارچه‌ای انواع مختلفی دارند. پرده‌های سنگین، مدل‌دار، نفیس و دارای پارچه‌های خاصی نظیر مخمل و ابریشم را نمی‌توان در منزل شست. بهتر است این پرده‌ها را به خدمات پرده‌شویی بسپارید تا از تغییر رنگ و از بین رفتن کیفیت آن جلوگیری شود.

اما پرده‌های پارچه‌ای معمولی را می‌توان با ماشین لباس‌شویی و شوینده‌های مناسب شست. بهتر است از آب سرد برای شستشو استفاده کنید تا اگر جنس پارچه به‌گونه‌ای است که آبرفت دارد پرده کوتاه نشود. دور ماشین لباس‌شویی را با سرعت آهسته انتخاب کنید تا به پارچه پرده آسیبی نرسد. پس از شستشو فورا آن را از دستگاه خارج کرده و آویزان کنید تا چروک نشود.

بهتر است پرده را در حالی که مرطوب است نصب کنید تا دیگر نیازی به اتو کشیدن نداشته باشد. اگر پرده دارای چروک بود برای اتو کردن حتما از دمای متناسب با جنس پارچه استفاده کنید. درصد استفاده از نایلون در بعضی پرده‌ها زیاد است و ممکن است دمای بالای اتو آن را بسوزاند.

اگر پارچه پرده ظریف و حساس است بهتر است آن را با دست بشویید. در یک تشت بزرگ آب مقداری پودر صابون بریزید و پرده را در آن خیس کنید. سپس به آرامی آن را با دست بشویید و آبکشی کنید. پرده‌های زبرا، لوردراپه و پلیسه‌ای را هم نمی‌توان با لباس‌شویی شست و باید با دست شسته شوند.

برای شستشوی پرده در منزل می‌توان از بخارشوی هم استفاده کرد. برای نتیجه بهتر ابتدا گرد و غبار روی پرده را با استفاده از جاروبرقی بگیرید و سپس  بخارشوی را از جهت بالا به پایین روی پرده حرکت دهید تا پرده تمیز شود.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 91 تاريخ : شنبه 6 مهر 1398 ساعت: 14:44

 این روزها کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که در آن مبلمان وجود نداشته باشد. در اکثر منازل دو دست مبلمان به چشم می‌خورد. مبلمان استیل برای پذیرایی از مهمان و مبلمان راحتی برای بخش نشیمن و دور هم جمع شدن اعضای خانواده. مبل‌ها از هر جنسی که باشند پس از گذشت مدتی کثیف خواهند شد به ویژه اگر رفت‌وآمد بیشتری داشته باشید یا بچه‌های کم سن و سال در منزل داشته باشید. اگر لکه‌ها سرسخت هستند بهتر است شستشوی مبل را به خدمات مبل‌شویی بسپارید ولی اگر کثیفی سطحی است می‌توانید آن‌ها را در منزل تمیز کنید. برای تمیز کردن مبلمان در منزل باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

نکات مهم در تمیز کردن مبلمان در منزل

اول لازم است سطح مبلمان، گوشه‌ها، درزها و کناره‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید. آلودگی و ذرات گرد و غبار بیشتر در این قسمت‌ها جمع می‌شوند و در طول زمان باعث ایجاد لکه روی پارچه مبل خواهد شد. با این کار لکه‌های کم‌رنگی که زیر گرد و غبار پنهان شده‌اند مشخص شده و در مرحله بعد به راحتی تمیز خواهند شد.

آگاهی از جنس پارچه مبل برای استفاده صحیح از شوینده‌های مناسب ضرورت دارد. معمولا کدهایی روی پارچه بالش مبل حک شده که راهنمای خوبی برای شماست. کد W شست‌وشو با محلول بر پایه آب را نشان می‌دهد. کد S استفاده از شوینده عاری از آب و کد WS استفاده از شوینده بر پایه آب یا حلال را توصیه می‌کند. اگر پارچه مبل دارای کد X باشد باید شست‌وشوی آن را به خدمات مبل‌شویی و افراد متخصص سپرد.

در مرحله بعد مهم است که نوع لکه را مشخص کنید و بر اساس آن شوینده مناسب را انتخاب کنید. درباره لکه‌های سرسخت مثل لکه قهوه یا لکه خون می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. شاید فکر کنید بوی سرکه تند و قوی است اما مطمئن باشید پس از استفاده این بو از بین خواهد رفت. ابتدا کمی جوش شیرین را روی سطح پارچه بریزید سپس کمی سرکه را روی آن اسپری کنید و چند دقیقه زمان بدهید. پس از آن با یک دستمال محل لکه را تمیز کنید.

اما اگر لکه‌ها با این روش از بین نرفتند استفاده از هیدروژن پراکسید بهترین راه است. پیش از استفاده از هر شوینده‌ای باید تست نقطه‌ای انجام دهید تا مطمئن شوید رنگ پارچه از بین نمی‌رود، لک نمی‌شود و در مجموع شوینده مورد نظر به پارچه آسیبی نمی‌رساند. تست نقطه‌ای را روی بخش کوچکی از مبل مانند پشت مبل که در معرض دید نیست انجام دهید و زمان دهید تا از آسیب نرساندن آن مطمئن شوید.

بهتر است لکه‌های معمولی و کم‌رنگ را با استفاده از یک دستمال یا حوله میکروفایبر و آب گرم تمیز کنید. تا آنجا که امکان دارد از شوینده‌ها و مواد شیمیایی استفاده نکنید. اما اگر لکه‌ها سرسخت بودند ترکیب آب گرم، شوینده و حوله میکروفایبر مشکل را برطرف خواهد کرد. شوینده‌های چند منظوره انواع لکه‌ها را از بین می‌برند.

اگر خواستید کل سطح مبلمان را تمیز کنید بهتر است صابون را در ظرف آبی قرار دهید و با کمک یک دستمال یا تور نرم کف حاصل از آن را روی سطح پارچه بکشید و به آرامی مبلمان را تمیز کنید. مراقب باشید پارچه خیس نشود و در جهت بافت پارچه، آن را تمیز کنید تا به پارچه آسیبی نرسد.

اگر مبلمان راحتی شما دارای روکش است می‌توانید روکش را جدا کرده و آن را در ماشین لباس‌شویی بشویید. اما به این نکته توجه داشته باشید شست‌وشوی زیاد روکش‌ها در ماشین لباس‌شویی به کیفیت پارچه آسیب می‌زند و در نهایت مجبور به تعویض پارچه مبل خواهید شد. شاید بهتر باشد برای نظافت بهتر، روکش‌ها را به خشک‌شویی ببرید تا بهتر تمیز شوند.

روش موثر دیگر برای تمیز کردن مبلمان در منزل استفاده از بخارشوی است. پس از استفاده از جاروبرقی و تمیز کردن ذرات گرد و غبار و از بین بردن لکه‌ها، با بخارشوی سطح مبلمان را تمیز کنید. پس از شستشوی مبل اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند. استفاده از پنکه، سشوار و باز کردن درها و پنجره‌ها فرآیند خشک شدن مبلمان را سرعت می‌بخشد.

برای جلوگیری از کثیف شدن مبلمان بهتر است هر هفته سطح پارچه، گوشه‌ها ودرزهای آن را جاروبرقی کنید و اگر مایعی روی مبل ریخت فورا آن را پاک کنید تا از لکه شدن آن جلوگیری کنید.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 92 تاريخ : چهارشنبه 3 مهر 1398 ساعت: 19:26

شستشوی موکت

موکت‌ها با تنوع در رنگ، طرح و مدل یکی از پوشش‌های قدیمی و کاربردی برای استفاده در منازل، ادارات و هتل‌ها محسوب می‌شوند. طراحان دکوراسیون داخلی از تنوع موکت‌‌ها برای ایجاد هارمونی با هر نوع مبلمان و وسایل تزیینی استفاده می‌کنند و فضای دلنشین‌تری را ایجاد می‌کنند. اگر کف منزل خود را با موکت پوشانده‌اید حتما تمیز کردن و شستشوی موکت برایتان دغدغه بزرگی است مخصوصا اگر موکت به کف زمین چسبانده شده باشد.

حفظ پاکیزگی موکت علاوه بر ظاهر منزل برای حفظ سلامت افراد به‌ویژه کودکانی که در منزل زندگی می‌کنند بسیار اهمیت دارد. موکت کثیف منظره زشتی در فضا به وجود می‌آورد و گردوغبار در آن نیز مشکلات تنفسی برای اعضای منزل ایجاد می‌کند.

چگونه موکت را در منزل تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن موکت در منزل با توجه به نوع کثیفی آن راه‌های بسیاری وجود دارد. ممکن است تمایل داشته باشید موکت‌ها را خودتان تمیز کنید و لکه‌های آن را با استفاده از تمیزکننده‌های خانگی یا شامپو فرش و موکت از بین ببرید. یا اینکه با یک قالیشویی تماس بگیرید و از خدمات شستشوی موکت در محل استفاده کنید.

اگر تصمیم گرفتید خودتان موکت‌ها را تمیز کنید ابتدا باید با جاروبرقی گردوغبار و خرده‌آشغال‌ها را از روی سطح موکت جمع‌آوری کنید. در گوشه‌های دیوار معمولا گردوغبار بیشتری جمع می‌شود پس آن قسمت‌ها را با دقت جارو بکشید.

زیر مبل‌ها را فراموش نکنید. اگر جابه‌جا کردن مبلمان برایتان مشکل است از سری مخصوص جاروبرقی برای تمیز کردن جاهای دور از دسترس استفاده کنید. جارو را در همه جهت‌ها روی موکت بکشید تا مطمئن شوید همه گردوغبارها و آشغال‌های ریز جمع‌آوری شده‌اند و سطح موکت تمیز شده است.

در این مرحله می‌توانید از شامپو فرش و موکت استفاده کنید. موکت‌ها از الیاف گوناگونی تهیه و تولید می‌شوند. بنابراین اول اطمینان حاصل کنید شامپو انتخابی شما با الیاف موکت‌هایتان سازگار بوده و آسیبی به آنها نمی‌رساند. انتخاب شامپویی که در فرمولاسیون آن کمترین میزان از مواد شیمیایی به کار رفته است مناسب‌تر است.

پیش از استفاده از شامپو حتما توضیحات و دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید تا به رنگ‌ها و الیاف موکت آسیبی نرسد و همچنان موکتی زیبا با پرزهایی نرم داشته باشید.

مقداری از شامپو را با آب مخلوط کنید و سپس اسفنج تمیزی را به کف حاصل از شامپو آغشته و آن را روی سطح موکت بکشید تا لکه‌ها و کثیفی از بین برود. پس از آن با یک دستمال پارچه‌ای از جنس کتان نم و آلودگی روی موکت را بگیرید. دستمال را هرازگاهی با یک دستمال جدید و خشک تعویض کنید.

پس از اینکه کل سطح موکت را با شامپو تمیز کردید اجازه بدهید خشک شود. برای جلوگیری از لکه‌شدن موکت بهتر است قبل از خشک شدن کامل، از راه رفتن و نشستن روی آن خودداری کنید.

اما اگر لکه‌ای روی سطح موکت ایجاد شد می‌توانید با موادی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود به‌راحتی آن را از بین ببرید. خاطرتان باشد لکه‌ها را قبل از دو روز از زمانی که ایجاد شده است تمیز کنید تا کهنه و ثابت نشوند. برای مثال لکه‌های حاصل از چای و قهوه را می‌توان با ماست تمیز کرد. کمی ماست را روی سطح لکه مورد نظر بریزید و پس از چند دقیقه آن را با یک قاشق جمع کنید سپس با دستمال پارچه‎‌ای محل لکه را کاملا خشک کنید.

اگر لکه روی موکت بر اثر ادویه ایجاد شده است کمی آبلیمو را با آب مخلوط کنید و آن را با دستمال روی لکه بکشید تا پاک شود. ممکن است پارافین شمع روی موکت چکیده باشد. ابتدا با چاقو لکه شمع را بردارید سپس یک تکه کاغذ روغنی یا دستمال روی محل لکه قرار دهید سپس اتوی گرم را روی سطح چندبار حرکت دهید تا پارافین باقی‌مانده در الیاف موکت جذب کاغذ یا دستمال شود.

بخش‌هایی از موکت که در حاشیه دیوار قرار دارند بیشتر از جاهای دیگر کثیف می‌شوند. این بخش‌ها را ابتدا جاروبرقی بکشید سپس از مخلوط آب و مقداری پودر لباس‌شویی و یک اسفنج یا فرچه نرم استفاده کنید تا آلودگی‌ها و لکه‌ها از بین بروند. در نهایت با یک دستمال پارچه‌ای محل شستشو را خشک کنید.

اما اگر مایلید موکت‌های شما مثل روز اول تمیز و براق شوند از خدمات قالیشویی و شستشوی موکت در منزل با دستگاه استفاده کنید. موکت شویی در محل از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده و بر عمر مفید موکت شما می‌افزاید.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 80 تاريخ : دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت: 19:09